Oh! I have
slipped the surly bonds of earth And danced the skies on laughter-silvered
wings;
Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth Of sun-split clouds - and
done a hundred things You have not dreamed of - wheeled and soared and swung High
in the sunlit silence. Hov'ring there I've chased the shouting wind along, and
flung My eager craft through footless halls of air. Up, up the long delirious,
burning blue, I've topped the windswept heights with easy grace
Where never lark, or even eagle flew - And, while with silent lifting mind I've
trod The high untresspassed sanctity of space, Put out my hand and touched the
face of God.
Pilot
Officer Gillespie Magee
No 412 squadron, RCAF
Killed 11 December 1941
English translation below this chapter
Helsinki Malmin
lentokenttä vuonna 1941. Katson kirkasta horisonttia tähtäimeni lävitse,
käynnistän ensi kertaa
Messerschmitt Bf 109:n.
Kone
pölläyttää bensankatkuiset savut ulos ja tärähtää käyntiin, naamassa välähtää
pieni hymynpilkahdus. Nyt täytyy muistaa kouluttajan opit, siivekkeet, tehot
viidessä sekunnissa täysille, kannuspyörän lukko pois, oikeaa pedalia, koska
kone kampeaa nousukiidossa, reilu 200km/h vauhtia ja kevyt veto ylös. Helsinki
aukeaa allani kirkkaassa aamussa, käyn tutustumassa Helsingin keskustaan ensi
kertaa ilmasta. Kone tottelee tarkasti käskyjä ja osaan jo hieman rentoutua ja
katsella maisemia. Teen muutamat silmukat ja vaakakierteet ja alan tähyilemään
Malminkenttää, ja siellähän se oikealla pilkottaa. Aloitan lähestymisen ja
väännän kaasun lähes tyhjäkäynnille, lasken telineet ja laskusiivekkeet alas.
Kenttä lähestyy uhkaavan nopeasti ja väännän kaasun kokonaan kiinni ja nostan
koneen keulaa hieman, että saan vauhtia alas. Olen lähes kentän päällä ja
tuhannentulimmaista kone sakkaa! Äkkiä kaasu auki ja oikea pedali pohjaan,
ettei kone rysähdä kenttään. Kuin ihmeen kaupalla kone oikenee ja pääsen
laskeutumaan pienen pompun kautta, ensilento meinasi viedä hengen
loppumetreillä. Sammutan moottorin ja hengitän syvään ja nousen koneesta kädet
vapisten ja herään 70 vuotta myöhemmin Tikkakosken Messerschmitt
simulaattorista. Simulaattori antaa aika hyvät sävärit, alussa oli jopa hieman
”hutera” olo, koska maisema kattaa noin 250 astetta ympäri ja maisema pyörii
hyrränlailla vaakakierteitä tehdessä. Ilmailumuseoyhdistys lahjoitti Tikkakosken
museolle Messerschmitt simulaattorin, joka aukeaa yleisölle tammikuussa 2012,
suosittelen kaikille jotka yhtään ovat kiinnostuneita lentämisestä.
English translation
Helsinki-Malmi Airport in 1941. I look at the bright horizon through my
gunsight. I start the Messerschmitt Bf 109 for the first time. The plane’s
engine starts and belches away some smoke. I start to smile a bit. Now I’ll
have to remember the words of my instructor pilot. Flaps out, max power in 5
seconds, tailwheel has to be unlocked too. I’ll have to use the right foot
pedal because of the infamous torque effect of the Bf 109. The takeoff speed
will be around 200 km/h. The city of Helsinki
glimmers in the morning sunlight. I will take a closer look of the city center
from the air. The plane responds to my commands sharply and I’ll start to relax
a bit. Now it’s time to do some aerobatics. After a couple of loops and barrel
rolls I’ll start to look for the Malmi
Airport again. I’ll start
my approach and set the throttle to idle. I’ll lower the landing gear and the
flaps out again. The runway closes really fast now and I’ll cut down the
throttle completely while I pull up the nose a bit in order to cut down my
airspeed. I’m over the runway now and my plane starts to stall! Quickly I open
the throttle in order to keep my plane from stalling. As if by a miracle the
plane straightens up just in time and after a couple of bumps I’ll execute a
fair landing. Still my first flight nearly killed me. I’ll cut the engine and
take a deep breath. I’ll climb out from the cockpit and notice that my hands
are shaking. Then the illusion breaks away and I’m back at the aviation museum
some 70 years later from the days of World War Two. The museum’s new
Messerschmitt Bf 109 flight simulator really gave me a flight of a lifetime.
During the very early stages of my flight I felt a bit dizzy because the 270
degree viewpoint of the simulator really turned the world around me when I executed
my barrel rolls. The new flight simulator opens up for the general public in
January. I highly recommend this to all the fans of military aviation.
|
Messerschmitt odottaa Malmin kentällä.
The Messerschmitt Bf 109
at the Malmi Airport
|
|
Harri nappasi yhden. Harri shot down one
enemy aircraft |
Sitten
taas itse asiaan, viime visiitistä onkin jo monta viikkoa. Tikkakoskella on
vieraillut alkutalven lenssut ja lakisääteiset lomat, joten Hurricanelle ei ole
hirveästi tapahtunut tämän kuukauden aikana. Messerschmitt simulaattorin
asennushommat ovat myös vieneet lähes kuukauden pojilta. Kuukauden aikana Hurricane
oli saanut uuden kuomun ja SUKSET. Tämä suksi asia tuli aika yllätyksenä, en
olisi ikipäivänä uskonut löytäväni rungon sisältä kokoontaitettavia suksia.
Ilmeisesti kompaktia ajattelumallia on harrastettu jo ennen Toyotan Yarista :) Sukset oli katkaistu keskeltä ja yhdistetty saranalla, sauvat olivat
myös kokoontaittuvaa mallia. Koneen kylkeen oli tehty kätevä luukku, josta sai
sivakat poimittua tarpeen vaatiessa. Suksien ohjekirjassa mainitaan yhtenä
käyttötarkoituksena vetelänsuon ylittäminen :)
Now it’s
back to business as usual. It’s been a few weeks since my last visit to the
museum. During this time the seasonal flu and annual holidays had visited the
museum, so very little work had been done to the Hurricane. Also the guys had
spend a whole month building the new flight simulator. However during this time
the Hurricane had received a new canopy and a pair of SKIS ! This was new to me
because I hadn’t expected to find a pair of
collapsible skis inside the plane’s fuselage. Apparently some innovative
thinking had taken place in the world even before Toyota Yaris showed up J The skis had been cut from the middle and they
were connected with a hinge. The ski poles were also manufactured the same way.
A convenient hatch was also made during the war to the aircraft’s fuselage just
for the skis. In the original Finnish pilot’s manual the skis were said to be
handy even during summertime when crossing a wet marsh.
|
Suksipaketti rungon sisällä, huomaa saranat. The skis with the poles
inside the hull. Note the hinges |
|
Suksiluukku koneen kyljessä.
The hatch for the skis
in the hull |
Toinen
hieno ja mielenkiintoinen juttu on koneen jäähdytin, joka myös odotti
paikalleen asennusta. Jäähdyttimestä lähti kaksi kuumanilman ulostuloa siipien
asetilaan, joka piti aseet sulana pakkasella ehkäisten aseiden jäätymisen.
Hienoja ratkaisuja vanhassa koneessa.
Another
interesting thing is the radiator, which during my visit was awaiting to be
installed in place. Two pipes were leading out from the radiator. Originally
they were filled with hot air and conducted to the wing’s gun emplacements. The
purpose of all this was to keep the guns from freezing up during winter frost.
I think this illustrates Finnish innovative thinking at its best.
|
Ilmaputki jäähdyttimeltä siiven asetilaan.
An airpipe from the
radiator to the gun emplacement in the wing. |
Kuomuun oli asennettu uudet pleksit ja pojat
olivat käyttäneet hieman mielikuvitusta pleksien muotoiluun. Pleksejä piti
lämmittää, että ne sai taivutettua muotoonsa. Tarkoitusta varten he olivat ihan
itse rakennelleet komian uunin. Uunia ei mielestäni kannata hukata mihinkään, koska
se on aivan mahtavapeli esimerkiksi joulukinkun paistamiseen näin joulun alla. Pojille vielä sen verran vinkkiä, että seuraavaan malliin kannattaa asentaa kylkeen esimerkiksi pöytätuuletin jolloin tästä saa kiertoilma version ;)
New
plexiglas was also installed to the canopy and I noticed that the boys had
clearly used their imagination for the shaping process. The plexiglas had to be
heated in order to get it into correct shape and form. Just for this purpose
they had build an oven. In my opinion they shouldn’t lose the oven because it
looks just perfect for cooking too. Just one tip to the boys, for the next
model you should mount a ventilator to the side of the oven in order to make it
into a model which uses recirculated air :)
|
Electroluxin uutusmalli, huomatkaa päällä olevat lentokoneen lämpömittarit. Jokaisen poikamiesboksin perusvarustus :) Oven builded by boys, note the airplane thermometers :) |
Kinkkuasiaan on hyvä lopetella tämänkertainen
blogi ja toivottaa kaikille tasapuolisesti hyvää joulua. Palataan Hurricane
asialla taas tammikuussa…
Merry christmas to all and happy new year! Blog will continue in january...
Kannuspyörä lukkoon startissa ;)
VastaaPoistaHyvää Joulua!
Kiitän tarkkaavaisuudesta, vai oliko tuo toisipäin...
VastaaPoistaNo jatkan kinkun kiskomista, jota höystän kahdella sentillä Lagavulinia. Hyvät joulut ja toivon, että tänne saisi enemmänkin kommenteja :)
Myymme Iqos-tikkuja HEETS -tuotteita irtotavarana jatkuvasti
VastaaPoistaYritys " ТОВ СТИКХИТС КОМ " myy tukkumyyntipakkauksia HEETS jatkuvasti! Saatavana olevat tupakkatuotteet Ukrainan markkinoille valmisteverolla (7 makua), Kazakstanin markkinoille ilman valmisteveroa (7 makua), Venäjän markkinoille ilman valmisteveroa (11 makua).
Stik Heets Iqosin makuvalikoima tyydyttää jokaisen asiakkaan:
Heets Silver Selection – se on yksinkertainen, kevyt sekoitus valitun tupakkaseoksen makua.
Heets Bronze Label – upouusi sekoitus, tupakan maku, - yhdistetään hienovaraisesti kaakaoon ja kuivattuihin hedelmiin.
Sticks Purple Label – tämä on rohkea yhdistelmä unohtumatonta makua ja rikasta aromia.
Tupakkakeppi Heets varten IQOS Amber Label - tämä on mielenkiintoinen yhdistelmä tiukkoja klassikoita.
Heets Green Zing – tämä on oikea kevään tuoksu.
Heets Turquoise Label – Mentoolijäähdytyksien yhdistelmä.
Heets varten IQOS Yellow Label –Valitun tupakan tuoksu sekoittuu kevyisiin mausteisiin muistiinpanoihin.
(UUTUUS) Heets Glaze Heets — pehmeä ja tuoksuva. Herkullinen sekoitus tuoreita mausteita ja aromaattisia yrttejä.
(UUTUUS) Heets Noor Heets — lämmin ja sitrushedelmä. Tyylikäs tupakkaseos, jossa on lämmin pähkinämaku ja herkät sitrushedelmien ja hedelmäiset muistiinpanot.
(UUTUUS) Heets Apricity Heets — rikas ja kermainen. Tupakka sekoittuu puumaisiin ja makeisiin hedelmäisiin muistiinpanoihin.
(UUTUUS) Yogen Heets — Aromaattiset nuotit: tuore kukka.
Lisäksi on olemassa laitteita IQOS 3.0 multi (4 väriä) ja IQOS 3.0 duo (5 väriä).
Lähetämme koko Ukrainan minkä tahansa kuljetusyhtiön kanssa, samoin kuin kuljetusyhtiön "DHL EXPRESS AVIA" lähettämät laivat Ukrainasta lähelle ja kaukaa ulkomaille.
Kirjoittaa - Telegram - StickHeetsUkraine
Hyväksymme puhelut ja tilaukset - Telegram +447384477840 Andrew,
Koko valikoima stik.net.ua-sivustossa