Sain pitkän pitkästä aikaa vanhan 205:n Gti Pösöni
ajokuntoon ja otin suunnaksi jälleen Tikkakosken ja ilmailumuseon. Reissuun
olikin mukavata lähteä, kun oli saanut Pösön ilman sanomisia katsastuksesta
lävitse. Katsastuksen kunniaksi piti autoon ostaa upouusi Wunderbaum
ralliruuduilla roikkumaan :) Ajomatkan nautin siis Wunderbaumin tuoksusta, auringosta
ja Michael Jacksonin history albumista.
Museolle päästyäni parkkeerasin rallipatongin korjaamon
takapihalle ja lähdin etsimään poikia. Tällä kertaa poijjaat yllättivät ja
olivat korjaamolla :) Maestro Huopainen ainoastaan uupui, joka oli
joutunut imurin varteen tappamaan villakoiria näyttelyhallin puolelta, riemu
johtui tulevasta ilmavoimien vuosipäivästä.
Perinteisesti visiitti alkoi kupillisella kuraa ja
munkkipossulla museon kahvilassa. Aluksi pitää heti korjata viime kerran
erhehdys ja munkit tulevat Sinuhelta eikä Eloselta, mutta eivät edelleenkään
sotkusta. Otin matkaan mukaan Ebaysta ostamani Luftwaffe kansion, josta löytyy
kaikki toisen maailmansodan Saksalaiset lentokoneet, kansio on ilmeisesti
peräisin 40-50 luvulta. 80-vuotias Yhdysvaltalainen rouvashenkilö myi kansion omalta vintiltään,
missä se oli pölyttynyt noin 40-vuotta. Tutkimme porukalla kansioita museon
kahvilassa ja pojat löysivätkin sellaisia kuvia, mitä he eivät ole aiemmin
nähneet. Museon tutkija Timo Heinonen vielä vilkaisi kansioita ja löysi myös
kiinnostavia kuvia kansioista. Heinonen veikkasi, että kansio voi olla
jonkinlainen sodan jälkeinen yhteenveto Luftwaffen lentokalustosta. No joka tapauksessa
en usko, että toista samanlaista löytyy R-kioskin hyllyltä.
After a while I was finally able to
get my old Peugeot 205 GTI back in driving condition. It was nice to get back
to the museum and enjoy my old car. After getting there I went out to look for the boys. This time I
was able to locate them right at the repair shop. At first Harri was missing
but the guys notified me that he was hoovering the aircraft at the main display
hall. This was done because of the Finnish Air Force Anniversary Day which was
approaching in early March. Traditionally my visit started with a cup of coffee
and a doughnut. I took along an old photo album which I had bought from Ebay.
The album includes all the aircraft used by the Luftwaffe during WW2. I’m quite
sure the album dates back to the late 1940’s or early 1950’s. An 80 year old
American lady sold the photo album she had found from her attic where it had
stayed and collected dust for the last 40 years or so. We examined the album at
the museum café and the boys where able to spot some photos even they hadn’t
seen before. The museum’s researcher Mr. Timo Heinonen also checked the album
and found some interesting rare photos. He commented that quite possibly the
album was made right after WW2 by the U.S. government as a summary of all the
aircraft types used by the Luftwaffe. Well, anyway I don’t believe that one
could buy this kind of material from your local convenience store.
|
Property of the U.S. government. |
|
101 sivua Luftwaffen lentokoneista.
101
pages filled with Luftwaffe aircraft
|
|
|
|
|
Museon tutkija Timo Heinonen tarkestelee kansioita.
Museum
researcher Timo Heinonen takes a close look at the photo album |
|
Sitten jälleen itse asiaan ja Hurricanen kimppuun. Viime
kerrasta koneeseen oli asennettu ohjainsauva sekä lentäjän happipullo. Kuomu
näyttäisi olevan asennusta vaille valmis ja Niemisen Pekka nikkaroi lentokoneen
radion kehikkoa kasaan. Radio tuli viestimuseon varastosta, eli on ollut
kotimaisessa koneessa mutta ei voi sanoa onko kuulunut Hurricanen vai
Gladiatorin varustukseen, lisäksi Westland Lysanderissakin saattoi olla
kyseinen T.R.9D radio. Radion ensimmäiset mallit tulivat käyttöön 1930- luvun
alussa ja Hurricanen T.R. 9D malli on vuodelta 1937. Radio toimi HF
taajuudella. Sodan alettua T.R. 9D radiot vanhenivat nopeasti ja vuoden 1940
loppuun mennessä ne olikin korvattu VHF radioilla. HF radion kantama oli vain
muutama kilometri, mikä tuntuu tänä päivänä melko ”vaatimattomalta”.
Radiollahan ei käytännössä tehnyt yhtään mitään, mikäli hukkasi kaverinsa
taivaalla liian kauaksi.
Now it’s back to work. Since my
last visit the guys had installed the control column and the pilot’s oxygen
bottle into the aircraft. The canopy seemed to be ready to be installed to its
place. Pekka Nieminen was making a rack for the radio. The T.R. 9D radio came
from the Air Force Signals Museum storage and this means that it was originally
installed either into a Hurricane or a Gloster Gladiator fighter. Then again it
is possible that it was also used in a Westland Lysander. The first radios used
in British fighters came into service during the early 1930’s and the T.R. 9D
in question dates back to 1937. It operates on HF frequency. At the outbreak of
war it was discovered that the T.R. 9D’s were becoming obsolete fast and they
were replaced with VHF radios by the end of 1940. The effective range of a HF
radio was very limited. It was in the order of only about a few kilometres.
This seems “quite modest” by modern standards. In practice you couldn’t hear a
thing if you lost the sight of your wingman in the sky.
|
Hurricanen T.R. 9. |
|
|
|
|
|
|
Niemisen Pekka rakentamassa radion kehikkoa (huomatkaa taustalla museon uusi työntekijä, asustuksen perusteella voimme kutsua häntä vaikkapa sauna Jormaksi).
Pekka Nieminen is making a rack for
the radio. Notice the new employee in the background.
|
Mikä oli hienoa huomata, niin pojilla oli on käytössä melko
kattavat piirustukset koneen osista. Esimerkiksi radion kehikon piirustukset
olivat tarkat sekä selkeät. Toinen hyvä esimerkki piirustuksista on koneen
ohjaamon oikeanpuoleinen ”ovi”. Harri nikkaroi tätä ovea piirustuksien
perusteella, josta löytyi myös tarkat ompeluohjeet mittoineen sekä materiaaleineen pienelle
kangaspussille ohjaamon oveen. Harri uhrasi yhden valtion karttalaukun
materiaaliksi ommellakseen tuon kangaspussin. Kun katselin tuon Harrin tekemän
kangaspussin saumoja, niin en olisi heti uskonut, nehän olisi käynyt
työnäytteenä ammoisina aikoina Tiklaksen tehtaalle. Museo voisikin harkita
Harrille ompelukoneen ostoa, kun hänelle tulee seuraavat pyöreät vuodet täyteen
museon palveluksessa. Itse muistelin, kun katselin Harrin tekemiä saumoja omat
ala-aste ajat jolloin, pakotettiin rättikässään ja ompelukoneen ajokorttiin
(ajoin aina ylinopeutta ja homma karkasi lapasesta), mistä ei tullut yhtään
mitään. Ei siis kyseinen operaatio onnistuisi kirjoittajalta…
It was great to notice that the
boys had pretty comprehensive and detailed blueprints available from different
parts of the aircraft. For example the details of the radio rack were clear and
precise. Another good example is the cockpit’s right “door” panel. Harri was
using the detailed blueprints which included all the measurements needed for
sewing a small fabric pouch to the cockpit door. He “sacrificed” one standard
issue Finnish Army map case which he used for raw material for the pouch. When
I looked at the seams of the pouch I was pretty much impressed. I think that
the museum should consider buying Harri a sewing machine as a gift when he
reaches a clear round number of years in the service of the museum. I couldn’t
help wondering my old primary school days and all the compulsory sewing classes
I had to take.
|
Harri ohjaamon oven kimpussa.
Harri works with the cockpit door
panel. |
|
Ohjaamon ovi ja Harrin tekemä kangaspussi.
A
close up of the cockpit door panel. The fabric pouch is sewn by Harri himself. |
Ohjainsauva on ilmeisesti alunperin Brittien Harvard koneesta,
jossa on melko vastaava ohjainsauva. Sauva saatiin vaihdolla Briteistä ja
pienellä muokkaamisella se saatiin istutettua Hurricaneen. Hurricanen ohjaus on
vaijerivälitteinen eli mitään tehostimia tai hydrauliikkaa ei koneessa ole sen
suhteen. Mikään kuikeloukko ei konetta pysty paiskomaan tiukkoihin kaartoihin
suurissa nopeuksissa, mutta ennenhän olikin miehet rautaa ja lentokoneet puuta
hii-o hoi! Puuta ovat miehet nyt ja lentokoneet rautaa Hii-o hoi hii-o hoi! Muutenkin
tuo Brittien ohjainsauva on erikoinen, se koostuu kahdesta eri kappaleesta.
Sauvan alaosa liikkuu eteen/taakse ja yläosa liikkuu vasemmalle/oikealle. Osat
on nivottu yhteen nivelellä ja ketjuvälityksellä, itse en kyllä keksinyt mitä
etua kyseinen ratkaisu toi, mutta enhän toki olekaan mikään insinööri.
The control column seems to be from
a British Harvard trainer, which was fitted with a similar type of control
column. The control column used here came from Britain as a part of a swap of
material. After some minor modifications it was fitted into the Hurricane. The
Hurricane’s controls are based on control cables and there are no boosters or
hydraulics involved. A pilot with a weak physique could not handle the
Hurricane and force it into steep high speed curves. But then again back in the
days of WW2 the pilots were made of steel and the planes out of wood and
fabric. It is interesting that the standard British control column type
consists of two separate parts. The lower part moves back and forward and the
upper part moves from left to right. The pieces are connected with a joint and
a special chain transmission. I couldn’t figure out the advantages of this
arrangement, but then again I’m no engineer myself.
|
Ohjainsauva ja tuo insinöörien keksimä nivel.
The
control stick and the joint invented by aircraft engineers. |
Happipullo tuli kotimaisen keräilijän kautta. Lentäjän
happipullo oli asennettu paikoilleen rungon sisälle istuimen taakse. Käsikirjan
mukaan viiden litran pulloon mahtui ilmaa 750 litraa. Hapen määrän ja
virtauksen mittari ja sulkuventtiili on mittaritaulun vasemmassa paneelissa
kellon yläpuolella ja laskutelineen asennon osoittimen alapuolella. Ilmaa
pullosta riittää lennon aikana noin 45 minuutiksi.
The oxygen bottle came via one
Finnish collector. The pilot’s oxygen bottle was fitted to its place in the
fuselage behind the pilot’s seat. According to the manual the 5 litre bottle
could hold some 750 litres of air. The indicator which shows the amount of
oxygen and the air flow is located on the left side of the panel above the
clock and landing gear indicator together with the closing valve. The amount of
air in the bottle was enough for a 45 minutes of flight time.
|
Pullo asennettuna runkoon istuimen takana.
The oxygen bottle is fitted in the
fuselage just behind the pilot’s seat. |
Lopuksi täytyy vielä sanoa, että saimme Harrin kanssa
mielenkiintoisen yhteydenoton Uudesta-Seelannista. Classic Wingsin toimittaja
otti meihin yhteyttä ja olisi kiinnostunut tekemään jutun Hurricanen
restauroinnista. Nyt meidän pitäisi hieman Harrin kanssa pohdiskella sisältöä
tuohon artikkeliin. Artikkeli julkaistaisiin kun projekti on saatu päätökseen
ja Hurricane saadaan rullattua ulos varikolta uudessa kuosissaan :) Sanoihin iso pieni maailma onkin hyvä lopettaa
tämänkertainen blogi.
Jatkamme jälleen seuraavalla kerralla…
For conclusion I do have to comment
that Harri and I received an interesting contact from New Zealand. A reporter
from Classic Wings magazine contacted us and informed that he would be
interested to do story on the restoration of the Hurricane. Now Harri and I
must do some thinking for the material needed for the article. It will be
published when the restoration project is completed and the Hurricane is ready
for its roll-out ceremony. It’s a small world I should say.
To be
continued…
|
Classic Wings Vol 18 No 2 2011. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti